Hacks til et godt arbejdsklima!
Fra TO DO's til TA DA's
Alle oplever de dage på arbejdet, hvor alt synes at være imod dem. Men bare rolig, for vi har nogle værdifulde tips, der kan hjælpe dig med at få det godt med dit job igen.
Tag kontakt til dine kolleger.
På arbejdspladsen stiller vi ofte spørgsmålet: "Hvordan går det?" Men det meste af tiden svarer vi ikke rigtig på det eller spørger videre. Prøv at bryde denne vane og vis ægte interesse for dine kolleger. I stedet for at sende en e-mail til en kollega, der sidder i nærheden, kan vi bare gå hen til dem for at diskutere noget. Menneskelig kontakt er vigtig, og på den måde kan man komme hurtigere og mere effektivt igennem tingene.
Hold det positivt!
Desværre er sladder en form for (negativ) gruppedannelse, som kan føre til et negativt arbejdsklima. Det splitter kolleger, sårer følelser og kan endda påvirke medarbejdernes troværdighed. Men ikke al sladder er dårlig. Forskning har vist, at der er store fordele ved at komplimentere en kollega bag dennes ryg. Det øger nemlig moralen på kontoret. Det er med til at skabe et "blomstrende" miljø, hvor medarbejderne føler sig set og værdsat. Oven i købet skaber det højere produktivitet, mindre fravær, bedre holdånd og mere kreativitet!
Bryd rutinen.
Hvis du tager den samme rute til arbejde hver dag, så prøv at tage en anden rute. Varier din frokost, og prøv ikke at spise det samme hver dag. Ændr din dagsplan en gang imellem!
Opdel store opgaver i små skridt.
Hvis du bliver overvældet af store opgaver, så lav en liste over dem, og del dem op i små håndterbare bidder. Udfør dem en efter en. Tøv ikke med at bede kolleger om hjælp. Alle kan bidrage!
Vær god ved dig selv.
Det er menneskeligt at begå fejl, så giv dig selv et pusterum. Vær positiv og tilgivende over for dig selv. Hvis noget går godt, skal du ikke være bange for at rose dig selv. Positivitet vil kun føre til mere succes! Vær også forstående over for dine kolleger. Hjælp dem, når de har det svært, og de vil gøre det samme for dig.
Latter er sundt!
Giv dig selv en latterpause med en kollega, eller se sjove videoer på nettet. Det virker måske simpelt, men et godt grin kan i høj grad forbedre dit humør. Hvis du ikke er i humør til humor, kan du lytte til musik med hovedtelefoner for at slappe af og koncentrere dig bedre.
Tilskynd til en følelse af sammenhold.
Organiser f.eks. en ugentlig morgenmad eller frokost med dine kolleger. Det er ikke kun velsmagende, men styrker også holdånden. En sjov teambuilding-aktivitet kan også gøre underværker for at få det bedre på arbejdet!
Gør din arbejdsplads hyggelig!
Dekorer dit skrivebord med billeder, en screensaver eller en sjov musemåtte. Det vil få dig til at føle dig mere hjemme på din arbejdsplads. Et behageligt miljø fører til større produktivitet og motivation.
Optimer din frokostpause.
Tag dig tid til at nyde en lækker frokost i stedet for hurtigt at fortære dine sandwiches ved skrivebordet. Gå også en tur i nabolaget, alene eller sammen med kolleger. Du har ret til din frokostpause, så gør god brug af den.
Forbered dig på næste dag.
Brug de sidste 10 minutter af din arbejdsdag til at rydde op på dit skrivebord og lave en to-do-liste til næste dag. Det hjælper med at tømme hovedet og starte den nye arbejdsdag med en frisk start.
Find udfordringer.
Sæt mål for dig selv, da det motiverer og giver tilfredshed. Er dit nuværende job ikke så udfordrende? Så tal med din leder om at finde nye opgaver og ansvarsområder sammen. At vise initiativ er værdsat og kan skabe nye muligheder.